Slik finner du riktig lanterne til båten

Alle båter skal ha godkjente lanterner. Hvilke lanterner du skal ha på båten, avhenger av båten du fører. Her får du vite hvilke lanterner som er riktig for deg, og hvilke krav og regler som gjelder, slik at du er synlig når mørket senker seg til sjøs.

Trenger du båtlys? 

Sjekk ut vårt utvalg av lys til båt her.  

 

Krav til lanterner på båt

Alle båter, uansett størrelse eller type, skal ha godkjente lanterner. Hvorfor? Jo, det er enkelt å svare på. For at du skal bli sett, men også for at du skal se andre båter. Ikke bare det, basert på båtens lanterner skal du kunne tolke og forstå hva slags type båt du deler farvann med, retning den går i og farten den holder.

Og husk – lanternene skal ikke bare skrus på i dørgende mørke, da kan det allerede være for sent. Reglene sier at lanternene skal være tent fra solnedgang til soloppgang når fartøyet er underveis. Du skal også ha lanternene tent under forhold som gir dårligere sikt. Eksempler på dette er tåke og regn. Ligger båten stille, men du er om bord, da skal ett hvitt lys lyse.

Lanterneovervåkning er en viktig sikkerhetsdetalj - for både deg og andre. Sjekk ut Wema Lanternekontroll som kontrollerer at båtens lanterner virker som de skal.

Sjekk ut våre batteridrevne lanterner: Batterilanterne LED, mini lanternesett og lanternesett med mast. 

 

Lanterner - stort utvalg-min.jpg

Hva kjennetegner de forskjellige lanternene?

 

Topplanterne: 
Topplanternen utstråler et hvitt lys og er plassert midt på fartøyet i senterlinjen, vanligvis på masten. Den er designet for å lyse i en uavbrutt bue på 225 grader, som strekker seg fra rett forover på fartøyet og dekker et område bakover til 22,5 grader aktenfor tvers på begge sider. Dette gjør at topplanternen er synlig fra et stort område foran og til sidene av fartøyet, noe som gjør den essensiell for å indikere fartøyets tilstedeværelse og kurs til andre båter.

 

Akterlanterne:
Akterlanternen er også et hvitt lys, men den er plassert så langt akterut som mulig, vanligvis nær hekken av fartøyet. Denne lanternen lyser kun akterover og dekker en bue på horisonten på 136 grader, noe som inkluderer 67,5 grader på hver side av fartøyets akterende. Dette lyset gjør det mulig for andre fartøy å se fartøyet ditt når de nærmer seg bakfra.

 

Sidelanterner:
Sidelanternene består av to lys: ett grønt lys på styrbord side (høyre) og ett rødt lys på babord side (venstre). Disse lanternene er designet for å lyse fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på den respektive siden av fartøyet, som tilsvarer en lysbue på 112,5 grader. Sidelanternene gir andre fartøy viktig informasjon om din kurs og retning, samt hvilken side de ser fartøyet ditt fra – grønt lys indikerer styrbord side, mens rødt lys indikerer babord side.

 

Rundtlysende lanterne:
En rundtlysende lanterne utstråler et hvitt lys som lyser uavbrutt i alle retninger, med en dekningsvinkel på 360 grader. Denne typen lanterne brukes ofte på mindre båter, som robåter og mindre motorbåter, hvor det kan være nødvendig å ha synlighet fra alle vinkler, spesielt når fartøyet er ankret opp eller ligger stille.

Se vårt utvalg av ulike lanterner her. 

fill

Slik velger du riktig lanterne til riktig båt:

Kravene som stilles til lanternene dine, avhenger av båtens størrelse og type. Her får du en enkel gjennomgang av hva som gjelder for hvem. 

Lys-min.jpg

Båter under 7 meter, og som ikke kan oppnå mer enn 7 knops fart: Kan nøye seg med en rundtlysende lanterne med hvitt lys, som er synlig fra alle kanter. Her finnes det mange praktiske løsninger. Hvis du seiler eller er i robåt, er minstekravet en lommelykt med hvitt lys, såfremt du holder god avstand til øvrig sjøtrafikk og lyser opp i god tid slik at andre ser deg i tide.


Båt under 23 fot med maksfart under 7 knop: Her er det tilstrekkelig med en hvit, rundtlysende lanterne. Likevel er dette båter av betydelig størrelse, vi vil derfor anbefale deg å benytte sidelanterner for ekstra synlighet og godt sjømannskap.    Båt fra 23 – 39 fot som gjør over 7 knop: Skal ha topplanterne, sidelanterner og akterlanterner. For slike båter er det også godkjent å bruke sammenslåtte sidelanterner. Dette er lanterner med grønt og rødt lys i samme lanterne.    


Båt større enn 39 fot: Krav til topplanterne, sidelanterner og akterlanterne. Her det det ikke tillatt med sammenslåtte sidelanterner.


Båter over 50 meter: Kanskje ikke den størrelsen de fleste av oss setter sjøbein i, men er du blant dem som fører slike båter er kravet to topplanterner. En forut og akterut. Dette i tillegg til øvrige side- og akterlanterner, selvfølgelig.  


Seilbåt: Her er kravet sidelanterne og akterlanterne. Er motoren i gang skal topplanternen tennes.  

 

Trenger du lanternemast? 

Sjekk ut dette: Avtagbar lanternemast, lanternemast i stål og LED lanterner 

Ekstralys for ekstra sikkerhet

Er det en ting vi elsker, så er det et godt sjømannskap. Og vi vet at trivselen om bord øker i takt med sikkerheten man føler. Å ha lanternene i orden skal være en selvfølge. I tillegg kan det være godt sjøvett å sikre seg reservelys, søkelykter og annet som kan lyse opp i en ellers mørk tilværelse.

 

Ekstra lys for ekstra sikkerhet-minds.jpg