Finn riktig lanterne til båten

Hvilke lanterner du skal ha på båten, avhenger av båten du fører. Her får du vite hvilke lanterner som er riktig for deg, og som sikrer at du blir synlig når mørket senker seg til sjøs.

Alle båter, uansett størrelse eller type, skal ha godkjente lanterner. Hvorfor? Jo, det er enkelt å svare på. For at du skal bli sett, men også for at du skal se andre båter. Ikke bare det, ut ifra båtens lanterner skal du kunne tolke og forstå hva slags type båt du deler farvann med, retning den går i og farten den holder.

Og husk – lanternene skal ikke bare skurs på i dørgende mørke, da kan det allerede være for sent. Reglene sier at lanternene skal være tent fra solnedgang til soloppgang når fartøyet er underveis. Du skal også ha lanternene tent under forhold som gir dårligere sikt. Eksempler på dette er tåke og regn. Ligger båten stille, men du er om bord, da skal ett hvitt lys lyse.

Lanterner - stort utvalg-min.jpg

Dette kjennetegner de forskjellige lanternene

Topplanterne: Hvitt lys. Plassert i fartøyets senterlinje. Viser et uavbrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers.

Akterlanterner: Hvitt lys. Lyser akterover. Plassert så langt akterut det lar seg gjøre. Skal lyse i en uavbrutt bue over horisonten på 136 grader og 67,5 grader på hver side av fartøyet rett akterover.

Sidelanterner: Grønn på styrbord side. Rød på babord side. Skal lyse fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side. Lysbue på 112,5 grader.  

Rundtlysende lanterner: Enkeltlanterne. Viser ubrutt lys i 360 grader. Hvitt lys. Benyttes ofte på småbåter.

fill

Riktig lanterne til riktig båt

Kravene som stilles til lanternene dine, avhenger av båtens størrelse og type. Her får du en enkel gjennomgang av hva som gjelder for hvem. 

Lys-min.jpg

Båter under 7 meter, og som ikke kan oppnå mer enn 7 knops fart: Kan nøye seg med en rundtlysende lanterne med hvitt lys, som er synlig fra alle kanter. Her finnes det mange praktiske løsninger. Hvis du seiler eller er i robåt, er minstekravet en lommelykt med hvitt lys, såfremt du holder god avstand til øvrig sjøtrafikk og lyser opp i god tid slik at andre ser deg i tide.

Båt under 23 fot med maksfart under 7 knop: Her er det tilstrekkelig med en hvit, rundtlysende lanterne. Likevel er dette båter av betydelig størrelse, vi vil derfor anbefale deg å benytte sidelanterner for ekstra synlighet og godt sjømannskap.    Båt fra 23 – 39 fot som gjør over 7 knop: Skal ha topplanterne, sidelanterner og akterlanterner. For slike båter er det også godkjent å bruke sammenslåtte sidelanterner. Dette er lanterner med grønt og rødt lys i samme lanterne.    

Båt større enn 39 fot: Krav til topplanterne, sidelanterner og akterlanterne. Her det det ikke tillatt med sammenslåtte sidelanterner.

Båter over 50 meter: Kanskje ikke den størrelsen de fleste av oss setter sjøbein i, men er du blant dem som fører slike båter er kravet to topplanterner. En forut og akterut. Dette i tillegg til øvrige side- og akterlanterner, selvfølgelig.  

Seilbåt: Her er kravet sidelanterne og akterlanterne. Er motoren i gang skal topplanternen tennes.  

Ekstralys for ekstra sikkerhet

Er det en ting vi elsker, så er det godt sjømannskap. Og vi vet at trivselen om bord øker i takt med sikkerheten man føler. Å ha lanternene i orden skal være en selvfølge. I tillegg kan det være godt sjøvett å sikre seg reservelys, søkelykter og annet som kan lyse opp i en ellers mørk tilværelse.

 

Ekstra lys for ekstra sikkerhet-minds.jpg