Et lite oppslagsverk om bunnstoff

Her får du svar på de vanligste spørsmålene om bunnstoff.

Hva skal man med bunnstoff?

Bunnstoff forhindrer at det begynner å gro under båten din. Sjøgress, skjell og ruer gir mer friksjon når båten glir gjennom vannet. Slurver du med bunnstoffet, risikerer du høyere forbruk av drivstoff, lavere fart og skader på både maling og skrog. Fellesferien går ikke noe saktere selv om båten din gjør det, så bunnstoff må du ha.

Hva er forskjellen på selvpolerende, hardt og mykt bunnstoff?

Selvpolerende bunnstoff

Som navnet tilsier, skal selvpolerende bunnstoff slipe seg selv. Malingfilmen blir derfor tynnere gjennom sesongen. Selvpolerende bunnstoff er det bunnstoffet som krever minst vedlikehold, noe som sannsynligvis er en av grunnene til at denne løsningen er den mest valgte i dag. Mens hardt og mykt bunnstoff må legges hvert år, kan selvpolerende bunnstoff holde i to sesonger. Selvpolerende bunnstoff kan også legges rett på fjorårets bunnstoff, bare pass på at du rengjør godt.

Hardt bunnstoff

Hardt bunnstoff brukes ofte på raske motorbåter og av de som seiler regatta. Med et hardt bunnstoff er malingsfilmen like tykk gjennom hele sesongen. Det gjør denne typen bunnstoff mer robust mot slitasje, hvis du for eksempel har planer om å ta båten opp og ned på båthenger mange ganger. For at den nye malingen skal få feste, må et hardt bunnstoff våtslipes lett før du legger på et nytt strøk.

Mykt bunnstoff

Mykt bunnstoff er normalt det billigste alternativet, og brukes ofte på snekker eller andre saktegående båter. Bunnstoffet slites ikke ned på samme måte som selvpolerende bunnstoff, og det vil derfor kunne bygge seg opp i tykke lag. Du bør derfor skrape av bunnstoffet før du legger nytt. Du bør også alltid legge et strøk med primer først, så bunnstoffet får godt feste.

Hvitt bunnstoff.jpg

Hvordan vet jeg om det er brukt hardt eller selvpolerende bunnstoff på båten min?

Dra hånden din over malingen. Smitter den av, er det sannsynligvis et selvpolerende bunnstoff.

Må jeg stoffe hvert år?

Det finnes en rekke selvpolerende bunnstoff på markedet som lover å beskytte båten i mer enn en sesong. Det er verdt å merke seg at det vil kunne påvirkes av bruk og forholdene i vannet der båten din ligger. Når du får båten på land på høsten vil du enkelt se om bunnstoffet er mye eller lite slitt. Bruker du hardt eller mykt bunnstoff bør du stoffe hvert år.

Påfør bunnstoff på båten.jpg

Hvordan fjerner jeg gammelt bunnstoff?

Å få bort gammelt bunnstoff kan være en lite trivelig jobb. Har du behov for å fjerne alt, kan den enkleste løsningen være å få blåst skroget rent med sand, soda eller glass. Det finnes en rekke profesjonelle aktører som kan hjelpe deg med dette. Om disse metodene ikke er tilgjengelige for deg, finnes det også en rekke produkter og malingsfjernere som kan løsne bunnstoffet.

Prosessen med å fjerne bunnstoff med malingsfjerner er ganske rett frem, men kan være tungt arbeid. Start med å dekke bakken der du skal jobbe med en presenning og masker vannlinjen med maskeringstape. Påfør så malingsfjerneren med en bred pensel eller en rull som tåler løsemiddel. Sjekk virketiden for produktet på boksen, og smør deg med tålmodighet. Et tips for best mulig resultat er å dekke overflaten med byggplast.

Når ventetiden er over, starter den virkelige jobben. Brett opp ermene (kun metaforisk sett, for her bør du bruke hansker) og skrap i vei med en sparkel eller malingsskrape. Når du er ferdig samler du det gamle bunnstoffet i en beholder, så du kan levere det til miljøstasjon. Skyll den nyskrapede overflaten grundig med ferskvann. Til slutt sliper du overflaten lett med silkepapir K180 før du påfører primer eller sealer. Voilà! Båten din er klar for nytt bunnstoff.

Påfør bunnstoff på båten2.jpg

Hva er laveste temperatur jeg kan stoffe i?

Vi skjønner hva du mener. Jo tidligere du begynner med forberedelsene, jo tidligere kan du komme deg på vannet. Det finnes en rekke bunnstoff som kan påføres helt ned til 5 grader celsius i underlaget. Bare husk at underlaget kan være kaldere enn lufttemperaturen, så det kan være lurt å sjekke temperaturen med et termometer i bunn av båten om du er i tvil. Det er også verdt å merke seg at tørketiden øker betraktelig ved så lave temperaturer.

Må jeg bruke primer?

Skal du bruke bunnstoff av samme fabrikat som i fjor, er ikke primer nødvendig. Har du derimot gått til anskaffelse av splitter ny bruktbåt siden sist og ikke vet hva som er lagt fra før, bør du koste på deg et strøk primer under hele båten. Primer anbefales også til områder hvor bunnstoffet har skallet av.