Et lite oppslagsverk om bunnstoff

Her får du svar på de vanligste spørsmålene om bunnstoff.

Hva skal man med bunnstoff?

Bunnstoff forhindrer at det begynner å gro under båten din. Sjøgress, skjell og ruer gir mer friksjon når båten glir gjennom vannet. Slurver du med bunnstoffet, risikerer du høyere forbruk av drivstoff, lavere fart og skader på både maling og skrog. Fellesferien går ikke noe saktere selv om båten din gjør det, så bunnstoff må du ha.

Hva er forskjellen på selvpolerende, hardt og mykt bunnstoff?

Selvpolerende bunnstoff

Selvpolerende bunnstoff skal, som navnet tilsier, polere seg selv. Vannet som strømmer over kjølen din vil gradvis slipe ned bunnstoffet og gi et skinnende blankt resultat fri for vekst og groe. I teorien, i hvert fall. Ting som vannforhold, solforhold og hvor ofte du bruker båten vil kunne påvirke effekten. Selvpolerende bunnstoff er likevel ansett som den mest effektive teknologien mot begroing, og er også det bunnstoffet som krever minst vedlikehold. Ikke bare holder ett strøk ofte i to sesonger, men bare du vasker godt kan det nye laget i tillegg legges rett på det gamle. Kanskje ikke så rart at selvpolerende bunnstoff er den mest brukte typen i dag.

Hardt bunnstoff

Hardt bunnstoff er det tøffeste bunnstoffet i gata (havna), og vil stå imot vannet uten å løse seg opp. Det ytterste laget vil likevel med tiden bli porøst og miste effekten. Det må derfor slipes lett før et nytt lag kan legges på. Hardt bunnstoff kan brukes på alle typer båter, men passer ekstra godt for de raskeste båtene der marginene teller, da det kan pusses ned til en helt blank overflate. Bunnstoffet kan også være et godt valg om du ofte drar båten din opp og ned på henger. 

Mykt bunnstoff

Har du snekke, er sannsynligheten stor for at du alt har stiftet bekjentskap med mykt bunnstoff. Denne typen bunnstoff vil som det harde bunnstoffet ikke slites ned av seg selv. For å unngå at gammelt bunnstoff bygger seg opp lag for lag som en stor bløtkake under båten din, bør du derfor skrape av det gamle før du legger nytt. Et strøk primer sørger for godt feste. 

Hvitt bunnstoff.jpg

Hvordan vet jeg om det er brukt hardt eller selvpolerende bunnstoff på båten min?

Stryk hånda over malingen. Smitter den av, er det sannsynligvis et selvpolerende bunnstoff.

Må jeg stoffe hvert år?

Det finnes en rekke selvpolerende bunnstoff på markedet som lover å beskytte båten i mer enn en sesong. Igjen er det verdt å merke seg at det vil kunne påvirkes av bruk og forholdene i vannet der båten din ligger. Når du får båten på land på høsten vil du enkelt se om bunnstoffet er mye eller lite slitt. Bruker du hardt eller mykt bunnstoff bør du stoffe hvert år.

Påfør bunnstoff på båten.jpg

Hvordan fjerner jeg gammelt bunnstoff?

Å få bort gammelt bunnstoff kan være en lite trivelig jobb. Har du behov for å fjerne alt, kan den enkleste løsningen være å få blåst skroget rent med sand, soda eller glass. Det finnes en rekke profesjonelle aktører som kan hjelpe deg med dette. Om disse metodene ikke er tilgjengelige for deg, finnes det også en rekke produkter og malingsfjernere som kan løsne bunnstoffet.

Prosessen med å fjerne bunnstoff med malingsfjerner er ganske rett frem, men kan være tungt arbeid. Start med å dekke bakken der du skal jobbe med en presenning og masker vannlinjen med maskeringstape. Påfør så malingsfjerneren med en bred pensel eller en rull som tåler løsemiddel. Sjekk virketiden for produktet på boksen, og smør deg med tålmodighet.

Når ventetiden er over, starter den virkelige jobben. Brett opp ermene (kun metaforisk sett, for her bør du bruke hansker) og skrap i vei med en sparkel eller malingsskrape. Når du er ferdig samler du det gamle bunnstoffet i en beholder, så du kan levere det til miljøstasjon. Skyll den nyskrapede overflaten grundig med ferskvann. Til slutt sliper du overflaten lett før du påfører primer eller sealer. Voilà! Båten din er klar for nytt bunnstoff.

Påfør bunnstoff på båten2.jpg

Hva er laveste temperatur jeg kan stoffe i?

Vi skjønner hva du mener. Jo tidligere du begynner med forberedelsene, jo tidligere kan du komme deg på vannet. Det finnes en rekke bunnstoff som kan påføres helt ned til 5 grader celsius i underlaget. Bare husk at underlaget kan være kaldere enn lufttemperaturen, så det kan være lurt å sjekke temperaturen med et termometer i bunn av båten om du er i tvil. Det er også verdt å merke seg at tørketiden øker betraktelig ved så lave temperaturer.

Må jeg bruke primer?

Skal du bruke bunnstoff av samme fabrikat som i fjor, er ikke primer nødvendig. Har du derimot gått til anskaffelse av splitter ny bruktbåt siden sist og ikke vet hva som er lagt fra før, bør du koste på deg et strøk primer under hele båten. Primer anbefales også til områder hvor bunnstoffet har skallet av.