Båtpuss på 1-2-3

En rask guide for deg som vil ha båten på vannet så fort som mulig.

Ha en plan og jobb deg oppover

Det er lurt å ha en plan over det du skal gjøre. Del oppgavene inn i tre kategorier; det du må gjøre, det du bør gjøre og det som kan vente til båten er på sjøen. Det blir fort litt vanskeligere å pusse propellen eller sjekke bunnventilen når båten ligger på vannet. Start derfor nederst på båten og jobb deg oppover.

​​​​​​​Høytrykksspyling og vask

Det er viktig at skroget er grundig rengjort før du begynner med bunnstoff og polering. Er du usikker på hvordan du gjør det? Her forteller vi deg hvordan du enkelt vasker båten gullende ren utvendig.

​​​​​​​Sjekk skroget

Sjekk skroget grundig. Eventuelle skrogskader under vannlinjen bør repareres før bunnsmøring og polering. Sjekk også propell, drev, flaps, ror, bunnventil, givere for fart, svinger for ekkolodd og andre komponenter for skader og utfør generelt vårvedlikehold. Sjekk også sinkanoder på ror, drev osv og husk at du aldri skal ha bunnstoff på sinken.

​​​​​​​Bunnstoff

Om du ikke vil subbe gjennom sommeren med et frodig planteliv på slep, anbefaler vi deg å være nøye med stoffingen. Har du spørsmål om bunnstoff, så har vi samlet våre beste råd for et topp resultat her.

Bunnstoff til båten.jpg

fill

Polering

Det er noe eget med en båt man har stått og pusset på selv. En polert båt tåler mer vannsprut uten å bli matt og er enklere å holde ren. Også er den jo selvfølgelig ekstra flott å se på. 

Polere båten.jpg

fill

Batteri

Sjekk at det er strøm på batteriet. Et multimeter er kjekt å ha, både når du skal kontrollere lading og sjekke tilstand på batteriet. Sjekk også polene, syre og batterivann.

​​​​​​​Motor

Om du ikke har den rette kunnskapen, bør du la fagfolk sjekke motoren. Spesielt om du har opplevd motorproblemer som startvansker og fusking. Det er likevel mye du kan gjøre selv, og kjørte du full vinterkonservering i høst er mye allerede gjort. Vil du vite mer, har Redningsselskapet en fin artikkel som du kan lese her

fill