Båtpuss på 1-2-3

Båten din trenger litt kjærlighet, men samtidig vil du få den ut på vannet så snart som mulig. Så hvor starter du, og hva bør gjøres når? Denne guiden tar deg raskt gjennom alle de viktige elementene du bør gå over - både før og etter båten settes til sjøs!

Begynn nederst og jobb deg oppover

Det er lurt å ha en plan over det du skal gjøre. Del oppgavene inn i tre kategorier; det du må gjøre, det du bør gjøre og det som kan vente til båten er på sjøen. Det blir fort litt vanskeligere å pusse propellen eller sjekke bunnventilen når båten ligger på vannet. Start derfor nederst på båten og jobb deg oppover!

Slik gjør du båtpuss etter rekkefølge: 

  1. Vask båten
    Det er viktig at skroget er grundig rengjort før du begynner med bunnstoff og polering. Er du usikker på hvordan du gjør det? Her forteller vi deg hvordan du enkelt vasker båten gullende ren utvendig.

  2. Sjekk skroget 

    Sjekk skroget grundig. Eventuelle skrogskader under vannlinjen bør repareres før bunnsmøring og polering. Sjekk også propell, drev, flaps, ror, bunnventil og givere for fart, samt svinger for ekkolodd og andre komponenter for skader. Deretter utfører du generelt vårvedlikehold. 

    Husk også å sjekke sinkanoder på ror, drev og så videre, og husk at du aldri skal ha bunnstoff på sinken.

  3. Bunnstoff
    Om du ikke vil subbe gjennom sommeren med et frodig planteliv på slep, anbefaler vi deg å være nøye med stoffingen. Bunnsmøring er en viktig del av vedlikeholdet for å beskytte skroget mot algevekst og andre skader. Har du spørsmål om bunnstoff, så har vi samlet våre beste råd for et topp resultat her

Bunnstoff til båten.jpg

fill
  1. Polering
    Det er noe eget med en båt man har stått og pusset på selv. En polert båt tåler mer vannsprut uten å bli matt og er enklere å holde ren. Også er den jo selvfølgelig ekstra flott å se på! Vet du hvordan du polerer en båt? Les vår artikkel der vi gir deg 5 tips til en skinnende blank båt!
  2. Batteri 
    Ikke minst er det viktig å sørge for at det er strøm på batteriet. Et multimeter er kjekt å ha, både når du skal kontrollere lading og sjekke tilstand på batteriet. Sjekk også polene, syre og batterivann.
  3. Motor
    Om du ikke har den rette kunnskapen, bør du la fagfolk sjekke motoren. Spesielt om du har opplevd motorproblemer som startvansker og fusking. Det er likevel mye du kan gjøre selv, og kjørte du full vinterkonservering i høst er mye allerede gjort. Vil du vite mer? Redningsselskapet har en fin artikkel der du kan lære mer om dette.


 

Polere båten.jpg

Ahoy bistår deg med eksperthjelp

Vi ønsker at båtlivet ditt skal være så bekymringsfritt som mulig. Så dersom det er noe du er usikker på rundt båtpuss eller andre ting, oppfordrer vi deg til å chatte med oss eller ta kontakt via kontaktskjemaet!
 

fill

Ofte stilte spørsmål om båtpuss:

  1. Hvor ofte bør jeg pusse båten min?
    Ideelt sett bør du pusse båten din minst én gang i året for å opprettholde dens utseende og beskyttelse mot vær og sjø. For båter som er hyppig i bruk eller oppbevares utendørs, kan det være nødvendig med hyppigere vedlikehold.
     
  2. Hvilke produkter og verktøy trenger jeg for å pusse båten min?
    For å pusse båten din effektivt, trenger du vanligvis produkter som båtvask, båtpolish, voks, båtshampo, svamp, børster, mikrofiberkluter og eventuelt spesifikke rengjøringsmidler for å fjerne flekker eller korrosjon. Velg produkter som er egnet for båtens materiale, enten det er gelcoat, glassfiber, aluminium eller annet.
     
  3. Er det spesielle forholdsregler jeg bør ta når jeg pusser båten min?
    Ja, det er viktig å ta visse forholdsregler for å sikre et trygt og effektivt pussearbeid. Først og fremst bør du sørge for å arbeide på en godt ventilert plass, spesielt når du bruker sterke rengjøringsmidler eller poleringsprodukter. Bruk alltid verneutstyr som hansker og vernebriller for å beskytte deg mot kjemikalier og andre potensielle farer. Sørg også for å følge produsentens instruksjoner nøye når det gjelder bruk av produktene, og unngå å pusse båten i direkte sollys eller ekstreme værforhold.